NID - Tre musiker - En timing
Med ett samspel som fått både publik och recensenter att häpna genom åren och med en stor portion lekfullhet, bjuder folkmusiktrion NID in dig i sin färgstarka klangvärld. I fokus är samspelet och dess fantastiska möjligheter. NID spelar mest svensk folkmusik och egenskrivet material, men även en hel del norska och amerikanska låtar. Gruppen bildades år 2002 i Stockholm. Medlemmarna är alla erfarna musiker och pedagoger som syns i många olika sammanhang. (Petter bl.a. i Free Pieces och Tandoori Hill, Hanna i bl.a. Goodland Trio och Habbadam, Mia i bl.a. Marin/Marin, MP3 och Bowing 9).
År 2006 släppte trion sin första CD "[ni:d]", och under hösten 2011 spelade de in singeln "SINGULAR" som släpptes på Linköpingsfestivalen i oktober 2012. Under våren 2013 spelades den andra fullängdaren in, och "Homecoming Queen" såg dagens ljus i oktober 2013.
För bokning av NID, eller andra frågor, kontakta Hanna på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., eller ring 070-4976271.
NID är:
Hanna Wiskari Griffiths: saxofoner
Petter Berndalen: slagverk
Mia Marin: femsträngad fiol
Recensioner och utlåtanden:
[ni:d]-trion med det fonetiskt stavade namnet har gjort en av de bästa folkmusikskivorna just nu. Och dessutom en av de mest annorlunda. [...] De leker med låtarna och sig själva, manar på varann att spela toner och rytmer som de nog inte alltid hade tänkt att spela. Plötsligt bara lät instrumenten så här! Micke Marin (från Väsen) skriver i cd-häftet att han hör ett "nordiskt ljus" i musiken. Det låter nytt och fräscht, som när daggen lämnar jorden en sommarmorgon.
Bengt Eriksson
"NID is one of the most innovative and important groups within swedish traditional music of today. NID consists of three musicians which are all top level soloists graduated from the Royal College of Music in Stockholm. Together they have made unique contributions to the development of Swedish traditional folk music by exploring new ways of ensemble playing, bringing out the more subtle aspects of traditional playing style in an entirely new context. Their work can be regarded culturally significant comparable with top level performers within e.g. modern art music, jazz or classical music.
Sven Ahlbäck (PhD, Associate Professor in folk music, Royal College of Music, Stockholm, Sweden)
[...] But they are ultimately their own masters. They show an astute understanding of regional folk music, with a particular focus on Värmland and Bohuslän, but they are not chained to the past and are willful in their reinterpretation of the old tunes. They freely mix in the jazz and classical idioms they all have training in, while never remaining true to the folk music, never becoming a fusion. Each tune offers a surprise, be it an unexpected sense of drama or a sudden flight of whimsy. This is all brilliantly expressed in their austere reading of Norwegian fiddler Hans Brimi's "Gammelhussin," where the fiddle and percussion don't so much take alternate lines of the tune as hurl them at one another, each challenging the other to take chances. They follow this with a warm romantic interpretation of the Brimi march "Nävårsetermarsjen" that starts as a slow fiddle solo and then evolves bit by bit into a raucous turn on the American fiddle tune "Blackberry Blossom," punctuated by a brief animated line from "Amazing Grace."
CF, Rootsworld
This is wonderfully intelligent music. Just fiddle, soprano sax and percussion, from Mia Gustafsson, Hanna Wiskari and Gjallarhorn’s Petter Berndalen. As has become increasingly apparent in today’s Swedish roots music, the silky roundness of the soprano sax and the friction of the fiddle complement one another excellently, and Gustafsson and Wiskari are masters of those instruments, tracking in unison, harmony or diverging melodic lines with quick response and tremendous empathy.
2007 Andrew Cronshaw, fRoots