MP3 Recensioner

"The Weekend Planet" Australian RadioNational

This MP3 is a Swedish instrumental trio whose recent debut visit to Australia provided many festival-goers with a wonderful surprise. Who would have thought that unamplified, Scandinavian folk-based music could be – simultaneously - so fresh, virtuosic, exquisitely subtle, powerful...and danceable? MP3 is really an equilateral triangle, but its ‘MP’ is Mattias Pérez. He plays a decidedly non-standard, custom-made 12 string acoustic guitar. His colleagues are two of Sweden’s finer fiddlers – Nina Pérez and Mia Marine.  Nina plays a ‘normal’ fiddle, Mia plays one with 5 strings. Their trio is nigh-telepathic –a wondrous combination of precision and seizing-the-moment. All members are fine composer-arrangers and their repertoire is mix of their new pieces and fine traditional tunes, refreshed.

NWT

5/5

Äntligen! MP3 har släppt sitt första album. Under några år har de skapat sig en publik och lockat många till dans, och nu kommer en efterlängtad samling låtar med rötter i den västsvenska traditionen.

Mattias Pérez, en av Sveriges ledande folkmusikgitarrister, är flitigt anlitad i flera olika musikkonstellationer då många vill ta del av hans detaljrika och utvecklade spel. Han har här tillsammans med fiolspelmännen Mia Gustavsson och Nina Anderberg  lyckats fånga magin i de traditionella låtarna samtidigt som MP3 som grupp färgar uttrycket med egna, fräscha arrangemang.

Det som är utmärkande på skivan är det fantastiska stämspelet som lyfter polskorna till oanade höjder. Det är helt enkelt tre skickliga musiker som gör det de gör bäst. De framför och för vidare den svenska folkmusiken med driv och briljans.
Lovisa Eriksson, Nya Wermlandstidningen

"Musiken är energisk och ofta suggestiv och musikernas spelglädje är stor. Det i svensk folkmusik lite ovanliga instrumentet gitarr trakterar Pérez oerhört vackert. För det mesta fungerar gitarren som kompinstrument till fiolerna. Det är när Pérez tillåts ta ut svängarna på gitarren som man märker vilken fantastisk gitarrist han är. Stort plus för det vackra cd-häftet med dess fina bilder och läsvärda låt-kommentarer!"
- Markus Hillbom, Musikindustrin

"Bland låtarna finns traditionell polska, vals och schottis från Värmland och Norge med omnejd. Fast det är inte vad som spelas utan hur de spelar och samspelar som gör Mattias Pérez Trio till en öronöppnande och högst egen svensk folkmusikgrupp. Ännu en, kanske man ska skriva. För just nu händer det mycket spännande i den svenska folkmusiken!"
- Bengt Eriksson, Ystads Allehanda (4/5)

"Gitarristen Mattias Pérez har i sin trio sällskap av de två fiolspelande Nina Anderberg och Mia Gustafsson, och de bjuder här på smittsamt dansant musik från olika håll varvat med några lugnare melodier. Pérez är känd också för sin medverkan vid Västanå Teater, och med sin trio erbjuder han vital och spontan folkmusik med svenska och norska rötter."
- Musikindustrin

"Musikerna har en grundmunter inställning och en svängig danspuls i sitt triospel. Pérez gitarr ler med hela munnen och fiolerna drar upp mungiporna. Glada polskor flyter fram med dansande fötter. (...) Bästa låten: "Frykerud" som är en djup spelmansblues med fart som en polska."
- Lars Åbom, Corren

"Det hörs att Perez och hans kumpaner gått i lära hos Värmlandsspelmannen Mats Berglund. Här finns samma, lite oborstade, spelstil med mördande sväng och mindre finlir. Om någon mot förmodan tänker dansa polska till cd-spelare borde detta vara en av de bästa plattorna som kommit på mycket länge."
- Lira Musikmagasin

"Gitarr har blivit ett allt vanligare instrument i svensk folkmusik och Mattias Pérez tillhör definitivt en av de bättre gitarristerna. Han har jobbat som musiker på Västanå teater, och jag inbillar mig att det avspeglas i en viss mustighet och känsla för det episka. Nu har han startat en trio tillsammans med fiolspelmännen Nina Anderberg och Mia Gustafsson, och det låter verkligen sanslöst bra. Det är drivet och varierat och härligt sentimentalt. De flesta av låtarna kommer från Värmland och Norge och känns kongeniala med konceptet. Det antikvariskt korrekta bryr de sig inte särskilt mycket om, det handlar snarare om att optimera varje låt och klämma den sista droppen ur varje repris.
- Po Tidholm, Dagens Nyheter

MATTIAS PÉREZ TRIO
MP3 Nordic Tradition NTCD 10 (2007)
Pérez is a key player in the new Swedish fretted-strings development, playing a special, finely-built Swedish-built 12-string guitar with enhanced tuning possibilities. In MP3 he’s joined by fiddlers Mia Gustafsson (of the excellent Ni:d), and Nina Anderberg, and they play a powerful, intricate set of Swedish and Norwegian tunes.
© 2007 Andrew Cronshaw, fRoots

Pressbilder

Band